CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Wednesday, February 9, 2011

:: Situasi 8: Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya ::

                                                                           
Kanak-kanak mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling mereka. Mereka akan meniru semula segala apa yang dilihat, didengar dan diterima. Nur 'Annisa Aliya, seorang kanak-kanak berusia 4 tahun. Ibunya telah menghantar Aliya belajar di sekolah pra. Aliya sangat petah bercakap dan walaupun baru berumur 4 tahun, namun dia boleh menggunakan banyak kosa kata.
Begitu juga dengan penggunaan bahasa mengenai kata ganti nama diri orang pertama. Mungkin semasa di sekolah, Aliya diajar  menggunakan perkataan 'saya' lebih sopan dan baik didengar berbanding perkataan 'aku'. Ikutilah situasi di bawah:

                                                                         

Situasi: Perbualan Yatimah dengan  Halijah,
Yatimah : Semalam aku pergi kedai yang kau cakapkn tu Lijah. Tapi aku tak jumpa pun baju yang aku berkenan tu

Halijah : Betulke kau pergi kedai tu?

Tiba-tiba perbualan Yatimah dan Halijah terhenti apabila anak perempuan Yatimah, Aliya yang berusia 4 tahun menyampuk,

Aliya : Ibu, mana boleh sebut 'aku' . Cikgu kat sekolah Yaya kata kena sebut ' saya ' la.

Berdasarkan situasi tersebut, walaupun Aliya masih berusia 4 tahun, dia  telah dihantar ke sekolah pra. Oleh itu, Aliya telah mempelajari dan memahami penggunaan bahasa yang sopan. Bagi kanak-kanak, apa yang dipelajari itulah yang perkara betul bagi mereka.

BICARA SANG PUTERI: Bagi situasi di atas, Aliya kanak-kanak perlu didedahkan dengan keadaan sekeliling yang positif terutamanya penggunaan bahasa. Hal ini penting kerana pada peringkat awal kanak-kanak mengalami peringkat pemerolehan bahasa.

0 comments:

Post a Comment