CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Saturday, February 12, 2011

:: Situasi 9: Ragam Bahasa Media Internet dan Ekspresi ::

                                       mesin pencari


Kemajuan teknologi di bidang informasi dan komunikasi , agaknya telah memberikan pengaruh besar terhadap pola dan gaya interaksi manusia. Jarak dan luas wilayah komunikasi dalam media internet telah menembus batas dimensi ruang dan waktu. Manusia masa kini tak cukup hanya berkomunikasi secara sosial di dunia nyata, tetapi juga telah jauh merambah berinteraksi secara maya melalui media internet. Jumlah pengguna internet belakangan ini meningkat.  Jumlah itu dipastikan terus bertambah seiring dengan meningkatnya jumlah jejaring sosial yang memberikan kemudahan dan memanjakan penggunanya dalam berinteraksi secara maya sebagai media ekspresi.

                                 
Semasa aku menemani ibuku pergi ke pasar, aku ternampak beberapa orang remaja lelaki dan perempuan masuk ke dalam sebuah kedai yang memberi perkhidmatan untuk melayari internet. Aku terfikir, mesti mereka ingin mengisi masa lapang dengan melayari laman-laman sosial seperti facebook ataupun mencari maklumat penting. Tetiba hati aku terdetik untuk menyentuh isu bahasa dalam media internet.

Penggunaan ragam bahasa di media internet sebagai sarana untuk berekspresi. Bahasa tak semata-mata dimanfaatkan sebatas untuk menyampaikan informasi tetapi juga digunakan sebagai media untuk memberikan hiburan dan mempengaruhi pengguna internet . Melalui web atau laman sosial seperti facebook, seorang pemegang akaun web atau laman sosial dapat memanfaatkan bahasa untuk berbagai macam kepentingan sesuai. Dengan kata lain, bahasa juga mampu memperngaruhi kehidupan manusia masa kini.
Persoalannya sekarang, mampukah web atau laman sosial seperti facebook, friendster dan sebagainya yang secara umumnya menunjukkan perkembangan yang cepat dan dinamis memberikan pengaruh positif terhadap penggunaan bahasa Melayu secara baik dan benar? Mampukah media internet memainkan peranan ]sebagai media virtual yang mampu mewujudkan bahasa Melayu yang lebih terhormat dan bermartabat?

BICARA SANG PUTERIZaman sekarang merupakan zaman yang serba moden. Buktinya perkembangan media internet yang semakin meningkat mempengaruhi masyarakat. Walaupun begitu, kepentingan berbahasa dan penggunaan bahasa dalam komunikasi dan interaksi tidak boleh dipandang ringan kerana bahasa melambangkan budaya...d(^_^)b

0 comments:

Post a Comment