CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Wednesday, February 23, 2011

:: Situasi 18: Bahasa dan Kehidupan



Kita dituntut untuk menuntut ilmu dalam pelbagai bidang. Kita perlu bertindak seiring dengan perubahan arus pemodenan. Saya tidak menolak akan hakikat semua itu. Namun, pertemuan selama 2 jam bersama seseorang yang begitu saya kagumi menambah pengetahuan saya mengenai kepentingan ilmu kehidupan. Beliau seorang wanita yang saya anggap sebagai seorang tokoh wanita yang penyayang dan bekerjaya. Beliau yang dimaksudkan ialah Puan Hajah Norlina bte Alawi , Pengasas & YDP PERNIM (Persatuan Kebajikan Anak Pesakit HIV/ AIDS Nurul Iman Malaysia ) serta Pengamanah Pusat Perlindungan PERNIM Berhad. Saya dan beberapa orang rakan tidak dapat membayangkan bagaimana seorang wanita seperti Puan Norlina mampu menjaga kebajikan yang sempurna terhadap kesemua anak-anaknya yang mencecah seramai 50 Orang termasuk anak kandungnya sendiri dan duduk dalam satu rumah yang dianggap sebagai keluarga besar.

                                                      

Dalam sesi menemu bual beliau, rakan saya ada mengajukan satu soalan iaitu:

Aisyah          : Puan, kami ketahui bahawa Puan mencurahkan kasih sayang yang terlalu mendalam terhadap anak-anak yang ramai ini. Puan tidak mahu mereka merasa tersisih, maka Puan menjaga semua kebajikan mereka dengan menjalani kehidupan dengan keluarga Puan sehingga menjadi keluarga yang besar dan bahagia. Namun begitu, bagaimana puan mendidik anak-anak yang ramai ini untuk menganggap Puan sebagai ibu dan dapat merasai kasih sayang ibu dan ayah?

Puan Norlina : Betul tu. Saya sangat menitikberatkan nilai kasih sayang terhadap semua insan termasuklah anak-anak yang dipelihara sekarang. Saya dan mereka semua hidup dalam situasi keluarga sebenar. Saya mementingkan bahasa saya dengan anak-anak. Saya seorang ibu, mestilah tunjuk contoh yang baik-baik dan membiasakan diri mereka memanggil saya dengan panggilan 'mama'. Oleh sebab itu, mereka merasakan hidup mereka masih ada seorang ibu. Mereka tidak tersisih dan terbiar. Sebagai contoh, jikalau menggunakan panggilan aku dengan anak-anak, mereka akan kurang rasa hormat kepada kita dan hubungan kekeluargaan tidak akan utuh. Begitu juga dengan kamu bertiga, bakal menjadi seorang pendidik. Patutke di sekolah nanti kamu membiasakan diri dengan panggilan aku apabila komunikasi dengan pelajar? Mustahil mereka akan hormat kamu. Itulah ilmu kehidupan yang perlu dipelajari. Dalam kehidupan, kita kena tahu menggunakan bahasa dan peranan bahasa itu sangat penting.

BICARA SANG PUTERI: Melalui bahasa juga mampu mendidik manusia tentang kehidupan...d(^_^)b

0 comments:

Post a Comment