CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Saturday, March 12, 2011

:: Situasi 40: Mana Hilangnya Bahasa Melayu..?? ::

Assalamualaikum..



Sekarang ini di universiti-universiti di Malaysia banyak yang sudah menggunakan bahasa Inggeris untuk belajar. Walaupun pada mulanya ramai yang tidak bersetuju dengan idealogi ini, tetapi sekarang sudah mula menunjukkan perubahan di mana para mahasiswa mula menunjukkan pemahaman bila belajar dalam bahasa Inggeris ini..


Tapi kenapa MEMILIH bahasa Inggeris, mana pergi bahasa Melayu..??


Bahasa melayu tetap ada dan tidak pernah disingkirkan oleh bangsanya sendiri cuma dah jadi BUDAYA zaman sekarang di mana penggunaan bahasa Inggeris mampu mencerahkan peluang untuk memperoleh samada pekerjaan atau tempat belajar yang lebih baik..


Saya sudah jumpa ramai kawan-kawan saya yang dapat band 4 dan band 5 dalam MUET (MALAYSIAN UNIVERSITY ENGLISH TEST) di mana band 4 atau 5 itu sudah dikira mereka sudah dapat memahami dan bertutur bahasa Inggeris ni dengan baik tetapi apabila berjumpa dengan rakan-rakan, bahasa Melayu menjadi keutamaan dan menjadi medium untuk berkongsi cerita..

Lagipun banyak kelebihan untuk mereka yang mampu menguasai banyak bahasa ini.. tidak perlulah saya bagi syarahan pula sebab kita sendiri pun sudah tahu kan.. Tapi bagi saya dan ini hanya pendapat saya semata-mata.. saya rasa bahasa melayu lebih menarik dan lebih sesuai digunakan..

contoh.. kalau dalam bahasa Inggeris, I tu bermaksud aku, saya, eden, dan sebagainya digunakan untuk membahasakan diri walaupun untuk bercakap dengan sesiapa pun tetapi bagi bahasa melayu. saya, aku, di mana penggunaanya boleh  bertukar bergantung kepada sesiapa yang kita bercakap, saya bila becakap dengan orang tua kita, manakala aku pula lebih sesuai digunakan untuk kawan-kawan.. 

Apa yang saya tulis  hanyalah pendapat saya semata- mata.. anda pula macam mana..?

BICARA SANG PUTERI: Kawanku berkata dia pernah dengar seorang pensyarah cakap macam ni.. "Ramai budak malay speak campur-campur.....ape kene dengan they all nih?".. lawak kan.haha

0 comments:

Post a Comment