CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Saturday, March 12, 2011

:: Situasi 24: Surat Cinta? :

Zaman sekarang masih ada orang yang menggunakan surat sebagai tempat untuk meluahkan perasaan. Pernah dengar 'Surat Cinta'..?? agak lucu memandangkan zaman sekarang bukan ke zaman moden... orang menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) atau bersembang di laman sosial di internet. Surat cinta mungkin dianggap ketinggalan zaman...

Surat Cinta buat Seorang Hawa

Cemburu ku lihat Sang Pungguk memadu rindu sang bulan
Cemburu ku lihat Sang Helang terbang berdua-duaan
cemburu jua aku pada Si Belangkas yang hidup berkasih sayang

Hawa
Kuibaratkan kau Hawa umpama sayap kiriku ini
lantaran tinggi nilaimu di hati lelaki
bukan ku tewas dengan bayu nan kencang
biarpun aku umpama helang yang gagah perkasa
namun, andainya sebelah sayapku kuat tapi sebelah lagi tergeliat
ku tidak mampu menongkah ribut yang menggila mengikut haluanku
kau tahu Hawa..
Aku jadi derita tanpamu


Penuh dengan kata-kata puitis dalam surat tersebut. Agaknya dengan kata-kata sebegitu mampukah memujuk hati gadis yang dimaksudkan? mungkin si gadis yang membaca akan tersentuh hati dan menerima si jejaka tersebut.
tetapi,
jika bayangkan surat cinta yang diterima terkandung kata-kata seperti di bawah ini:

hai awak,
sebenarnya kan saya tak tahu lah nak cakap cmne
boleh tak kalau saya nak berkenalan dengan awak?
ala, boleh la yer...
saya dah lama sukakan awak
selalu perhatikan awak..


BICARA SANG PUTERI: Bahasa memainkan peranan penting dalam apa jua keadaan dan situasi sama ada ingin mengambil hati seseorang...d(^_^)b

0 comments:

Post a Comment