CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Friday, March 11, 2011

:: Situasi 21: Bicara Kasar, maka Kasarlah Orang Menyambutnya ::



Apabila kita berbicara dengan elok, maka orang yang mendengarnya juga akan senang hati untuk menjawabnya. Tetapi jika sebaliknya iaitu bicara kasar, maka tentu orang juga akan membalasnya dengan kasar.

Situasi: Terminal One, Seremban
Jam sudah menunjukkan pukul 3.15 petang. Sepatutnya bas yang dijangka dari Seremban ke Tanjung Malim jam 3 petang tetapi sekarang bas tersebut tidak muncul-muncul lagi. Ramai yang mulai mengeluh dan tidak senang duduk termasuklah aku. Oleh sebab ramai yang tertanya-tanya, maka aku pun segera beredar ke kaunter tiket bas tersebut untuk bertanya mengenai hal tersebut. ketika sampai di kaunter itu, aku melihat seorang wanita dan penjaga kaunter tiket sedang berbalah. Rupa-rupanya wanita tersebut marah kerana bas yang dinanti tidak muncul pada waktu yang ditetapkan.

Lama menunggu, akhirnya bas ke Tanjung Malim pun tiba. aku lihat wanita tadi terus naik ke dalam bas. orang lain pun berasa marah tetapi masih dapat mengawal kemarahan mereka dan mengambil giliran untuk menaiki bas tersebut. di dalam bas pula, timbul lagi perbalahan wanita tadi dengan pemandu bas. mungkin wanita tadi tidak puas hati.

Wanita           : Transnasional kn?
Pemandu bas : Eh,  yela. Sila tengok tiket awak.
Wanita           : Aku taula.masalahnya kalau kata gerak pukul tiga, gerak pukul tiga la! ni sekarang da pukul 4. Orang dahla de hal lain. ni dah lambat tau tak!
Pemandu bas : Bas ni gi servis tadi. Bukan sengaja nak lambat. Kalau ko tu nak cepat sangat, ko turun sekarang, ko gi cari bas lain!  Banyak cakap pulak perempuan ni!
Wanita           : Ko ingat aku hadap sangat ke nak naik bas buruk ni! (sambil turun semula dari bas tersebut)

Tanpa memberi salam, wanita tersebut terus memarahi pemandu bas tersebut. Bahasa yang digunakan juga kasar sehingga pemandu bas tersebut berasa bengang. Saya dan penumpang lain hanya sekadar melihat dan mendengar kejadian tersebut. Ada yang ketawakan gelagat wanita tadi dan tidak kurang juga yang berbisik-bisik di belakang. Mungkin disebabkan malu, wanita tadi terus turun dan dia juga rugi kerana harga tiket bas tersebut RM13.30...

BICARA SANG PUTERI: Jangan bertindak melulu dan berbicaralah dengan elok supaya masalah yang berlaku tidak diperbesarkan. Masalah kecil malah menjadi masalah besar pula....d(^_^)b

0 comments:

Post a Comment