CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Saturday, March 12, 2011

:: Situasi 33: Bahasa yang Berbudi bahasa ::

Dialog-dialog menggunakan bahasa Melayu tinggi yang sepatutnya digunakan. Oleh sebab dialog ini diungkapkan dalam konteks rasmi, maka bahasa yang sepatutnya digunakan adalah seperti berikut.

Dialog 1 yang berbudi bahasa:
Pengacara: Masa cuti lalu saya berserta kru televisyen. Kami membuat penggambaran di (...)  Saya harapkan saudara semua akan menonton apa yang kami sediakan untuk saudara semua.

Dialog 2 yang berbudi bahasa:
Artis: Saya sudah rakamkan empat buah album untuk saudara semua. Saudara semua mesti mendengar lagu-lagu saya. Saya akan pilih lagu-lagu yang menarik spesiali untuk saudara semua. Penerbit saya dan ahli kru telivisyen kami, semuanya telah menyediakan rancangan spesel untuk yaudara semua. Kami telah bekerja keras untuk saudara semua.

Dialog 3 yang berbudi bahasa:
Pelayan: Tuan-tuan dan Puan-puan hendak makan apa? Tuan-tuan dan puan-puan bolehlah memilih makanan dari atas meja itu. Tuan-tuan dan Puan-puan bolehlah mengambil apa makanan yang dikehendaki. Kemudian, bawalah kepada saya, saya kira untuk Tuan-tuan dan Puan-puau.
Pelanggan: Cik puan, panggillah pelanggan ‘Cik, Encik dan Puan. Itulah  panggilan hormat.
Pelayan: Maaf Puan.

Dialog 4 yang berbudi bahasa:
Pengacara: Mari Tuan-tuan dan Puan-puan, mari lihat  .....
Pelanggan: Apa yang Encik promosikan?
Pengacara: Macam-macam ada, ada banyak jenis, lihatlah Encik-encik dan Puan-puan, lihatah produk kami, murah saja.

BICARA SANG PUTERI: Jika bahasa yang berbudi bahasa begitu semua orang mesti tertarik...d(^_^)b

0 comments:

Post a Comment