CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
...PerJalaNan MenGumPuL 1001 PenGaLaMaN hiDuP....

Friday, March 11, 2011

:: Situasi 20: Cara Berbakti Pada Orang Tua ::

  


~KASIH ANAK SEPANJANG GALAH, KASIH ORANG TUA SEPANJANG MASA~
Peribahasa itu terkadang ada benarnya. Ketika seorang anak telah melepas masa kanak-kanak, banyak yang merasa sudah menjadi diri sendiri dan tak merasa memerlukan lagi orang tua. Terutamanya ketika sudah bekerja, menikah dan hidup berdikari. Lantas terdapat anak-anak yang abaikan  orang tua mereka. Apalagi bila tinggal jauh dari kedua ayah dan ibu.
Padahal, sebagai anak, apapun posisi dan status kita, tetaplah punya kewajipan untuk berbakti kepada orang tua sepanjang masa. Bagaimana caranya? Berikut ini ada beberapa cara:

Bersikap lemah lembut Orang tua berhak diperlakukan yang terbaik. Oleh sebab itu, jagalah perkataan dan perilaku kita di hadapan orang tua. Jangan sekalipun menyakiti hati mereka, baik dari perkataan maupun perbuatan kita. “Dan ucapkanlah kepada ibu-bapakmu perkataan yang mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang, dan doakanlah: “Wahai Robbku, kasihanilah keduanya seperti keduanya telah mendidik aku di waktu kecil.” (Al-Isra: 23-24)

Menjaga adab di hadapan ibu bapa
semasa anak-anak berjalan di hadapan ibu bapa, hendaklah menundukkan sedikit badan sebagai tanda adab sopan. walaupun tidak menuturkan kata-kata, sekurang-kurangnya adab yang dipaparkan menunjukkan bahasa.

BICARA SANG PUTERI: Bahasa bukan sekadar dipertuturkan sahaja malah bahasa badan dan perlakuan kita dianggap cara kita berbahasa dengan baik terhadap orang tua kita.

0 comments:

Post a Comment